Sunday 21 July 2013

12 Petua terbaik Banyakkan Susu Badan Bagi Ibu Menyusu

Tips untuk membanyakkan susu badan.

Pertama. Harus faham konsep asas penyusuan susu ibu ialah supply and demand. 

Semakin kerap anda mengosongkan payudara, semakin banyak susu yang boleh terhasil. Syarat pam/perah ialah setiap 3 jam sekali dan minimum 6 kali sehari. Bagi mereka yang bekerja disarankan mengepam 3 ke 4 kali sewaktu tempoh bekerja (waktu kerja normal 8 jam). Sessi yang disarankan ini tidak termasuk semasa bayi direct feeding.

Kedua. Minum air sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

Samada anda mengambil sebarang jenis suplemen @ milk booster ataupun tidak, pastikan tubuh anda mendapat bekalan air yang cukup. 3 liter sehari sekurang-kurangnya, dan lebih lagi di kala hari panas atau tubuh sedang kurang sihat. Minumlah sedikit demi sedikit, dan pastikan ada indicator.

Ketiga. Berdoalah semoga ALLAH memudahkan usaha murni kita ini. 
Susu ibu adalah hak anak-anak kita. Itu adalah rezeki untuknya yang ALLAH salurkan melalui kita. Berilah pada dia dan mohonlah semoga ALLAH mudahkan perjalanan penyusuan anak-anak kita. Lagipun, lebih lama dia menyusu badan, lebih cerdik kan? Ingat, rezeki itu datangnya dari ALLAH atas usaha kita.

Jadi, andai anda patuhi 3 prinsip asas ni, InshaALLAH anda akan berjaya. Ni pula petua banyakkan susu badan dengan bahan-bahan yang ada di rumah. Bolehlah cuba.

Petua banyakkan susu badan

  1. Banyakkan minum air/jus buah-buahan/makanan bersup.(sehari dlm 2liter++) 
  2. Banyakkan minum susu. Sebaiknya mengambil hidangan susu 3 hingga 4 hidangan sehari. 
  3. Banyakkan makanan berprotein. Protin penting kerana komposisi utama dalam susuibu ialah protien dan protin diperlukan utk membina sel, kulit, rambut dan pertumbuhan yg sihat. Sebab tu saya sangat suka dgn ESP (energizing soy protin) 
  4. Makan nasi panas bersama halia muda (hiris nipis2) campur dgn air asam 
  5. Minum air asam jawa direbus dengan gula merah bersama dengan asam keping. 
  6. Ambil beberapa helai daun betik sederhana muda. Rebus hingga didih. Minum air rebusan 2-3x sehari 
  7. Ambil lobak putih. Cuci bersih dan kisar sehingga halus. Campurkan dengan segelas air suam. Minum 2x sehari. Juga boleh dibuat sup lobak putih.. 
  8. Sapu sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Layur pada api sehingga layu.Setelah agak suam, tekap daun sirih tersebut pada payudara. Amalkan setiap hari. 
  9. Makan lebih sayur2an ..especially sayuran yang dapat membanyakkan air susu ibu seperti brokoli,lobak putih,seleri, sawi putih, peria, Ulam pegaga dan ulam jantung pisang.
Semoga berjaya!

2 comments:

  1. Thanks admin for the info. Mmg menarik. Good sharing. thanks ya. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.


    >>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

    ReplyDelete