Wednesday 24 April 2013

Tips KURUS selepas bersalin & untuk ibu menyusu



1) Minum air secukupnya – Air yang mencukupi dapat melancarkan sistem badan termasuk mengekalkan metabolisme kita pada kadar yang sepatutnya. Seeloknya hanya minum air setengah jam selepas makan.

2) Makan apabila lapar – ”Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang” Paling baik sekali adalah makan 6 kali sehari dengan portion yang kecil. Utamakan sarapan pagi. Sarapan pagi perlu diambil dalam masa sejam selepas bangun tidur.

3) Makan makanan seimbang – Kajian menunjukkan bahawa ramai orang yang mempunyai berat badan berlebihan tetapi tak cukup zat! Ini kerana, kekurangan protein akan menyebabkan badan tak dapat menghasilkan enzim (enzim terbina dari asid amino) yang mencukupi untuk mencernakan makanan.

Selain itu, orang yang kekurangan protein biasanya mempunyai nafsu makan yang sangat tinggi sebab protein ni biasanya akan membuatkan kita rasa kenyang lebih lama. Vitamin B6 adalah zat penting dalam metabolisme lemak. Kalau kurang, lemak tak dapat dibakar, jadilah lemak² lebih yang bertampung² tu. Kekurangan Vitamin B secara keseluruhannya akan menyebabkan sistem metabolisme menjadi lambat.

Keperluan protein bagi individu normal adalah 1.2g/kg, keperluan protein bagi ibu hamil adalah 2.5g/kg.
Untuk sesiapa yang busy. anda boleh cuba amalkan suplemen, selain dapat menambah nutrisi badan anda dan bayi anda!

4) Susukan bayi dengan lebih lama dan lebih kerap maka lebih banyak kalori yang tebakar!


Berminat utk dapatkan suplemen Shkalee yang membantu utk penurunan berat badan?? Di Sini

Utk pertanyaan/konsultasi dan pesanan produk,hubungi saya di:


sms/whatsapp : 018-2546253 (asniza)
Email: asnizatm@gmail.com
Fb: Nur Asniza

No comments:

Post a Comment