Wednesday 8 May 2013

Berkesan ke Supplement Shaklee ni?

Assalamualaikum...

salah satu soalan yang sering saya dapat (bukan daripada pembeli suplemen Shaklee) ialah , berkesan ke Shaklee ni? siap tanya saya lagi muka orang yang makan Shaklee ni cantik ke? 

Berkesan ke Supplement Shaklee ni?

baiklah. jawapan saya sangat simple - disiplin. apa2 benda pun kita kena ada disiplin. solat kena disiplin. belajar kena disiplin. pengurusan masa kena disiplin.makan ubat pun kena disiplin. dan, disiplin ni pulak nanti akan merangkumi aspek 'bagaimana nak dapat kesan yang optimum'?

perlu diingat, suplemen Shaklee bukan dadah dan tidak mengandungi bahan peransang. suplemen Shaklee bertindak secara semulajadi dengan tubuh kita. jadi, cepat atau lambat efek yang kita rasa bergantung sejauh mana tubuh kita berjaya menyesuaikan diri dengan suplemen ini.

asasnya, suplemen bertindak untuk cover kekurangan nutrien dalam tubuh kita yang tidak mampu dipenuhi oleh pemakanan seimbang yang kita cuba amalkan (saya percaya kita semua berusaha nak dapatkan pemakanan seimbang setiap hari). kenapa kita perlu pemakanan seimbang?
---memberi/ membekalkan tenaga yang diperlukan tubuh badan untuk menjalankan aktiviti seharian
---membantu ketahanan badan bagi mengelakkan daripada jangkitan penyakit
---membantu ketahanan badan supaya sembuh daripada luka/ penyakit
---penting untuk pembinaan sel2 badan serta tumbesaran yang sempurna
---penting untuk perkembangan otak yang sihat dan cerdas
jadi, dengan kehadiran suplemen ni dalam tubuh kita, membantu untuk memulihkan dan mempercepatkan proses2 kat atas ni. namun, sekiranya kita selama ni tergolong dalam golongan yang senang sakit atau kurang mengamalkan healthy lifestyle, maka ada kemungkinan target utama kita ambil suplemen tadi delay. reason : suplemen ni nak tolong repair mana2 part yang 'rosak' atau 'kurang sempurna', lepas tu barulah suplemen tadi boleh jalankan misi seterusnya.

seterusnya, diri kita sendiri - bagaimana cara kita mengamalkan suplemen tadi untuk mendapat kesan yang optimum?
makan suplemen secara teratur. kalau boleh kita disiplinkan diri dengan jadual tertentu bila perlu makan certain2 suplemen (boleh follow jadual yang kami sediakan)
takpe kalau ter'skip' sekali-sekala (we are not perfect) ; tapi jangan tinggalkan suplemen dalam jangkamasa yang lama
ada suplemen perlu diambil dengan gabungan2 tertentu. contoh : untuk kesan optimum set B, digalakkan tambah ESP. kalau ambil ESP sahaja, perlu gabungan multivitamin untuk kualiti.
tetap mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat
rajin bersenam - bersenam boleh buang toksik melalui peluh dan hasilkan hormon endorfin yang buat kita happy
kalau ambil suplemen untuk kulit, jangan lupa ye kawan2.. penjagaan luaran pun penting (rajin buat facial, scrub muka, jangan tak mandi pulak)
sabar kalau belum nampak kesan, sebab setiap individu berbeza penerimaan tubuh terhadap sesuatu.

so, kalau ada tips lain lagi, sila update kan saya ye? tips ni berdasarkan pembacaan dan pengalaman saya. macam dulu, saya ambil sejenis soya untuk pulihkan kulit muka saya luka akibat facial (boleh jengah blog lama saya - The P H A S E ; kalau nak tahu cerita). alhamdulillah.. berkat cara/ amalan yg betul, parut pun takde. dalam masa 2 bulan aje hilang. tapi, kawan saya yang ambil suplemen beratus-ratus ringgit, sampai sekarang muka dia tak pulih2. agak2 kenapa?

macam saya sendiri, ada juga ngelat2 makan suplemen Shaklee sbb busy dengan baby, tapi disebabkan sistem badan saya dah bertahun2 terbiasa dengan suplemen (multivits, EPO, folic acid), maka takde kesan teruk susu kurang atau letih melampau kalau ter'skip' pun. tapi, tetap kena disiplin. malah, saya mengandung dulu, tak pernah ada masalah walaupun badan saya cuma naik 7 kg aje dari asal ( actually 2 - 3 kg aje naik lepas tolak berat icha dan uri serta waterbag)

so, suplemen ni penting. efeknya tak nampak harini tapi untuk akan datang. kita bukan lagi berada di zaman di mana dunia ni serba-serbi bersih dan tidak tercemar. malah, nak makan elok2 pun tak sempat kan sebab sibuk sangat. last2 beli aje makanan kat luar. masak nasi pun subuh2 untuk suami/ anak2 makan bila balik kerja/ sekolah - tak fresh. (saya tak boleh sebab mak saya dah ajar perut saya makan nasi baru yg panas - masuk angin kalau makan nasi sejuk or nasi yang dipanaskan semula)

No comments:

Post a Comment